Finder is committed to editorial independence. While we receive compensation when you click links to partners, they do not influence our content.

Melombong Bitcoin: Bagaimana perlombongan Bitcoin berfungsi dan adakah ia menguntungkan?

Perlombongan Bitcoin boleh menjadi cara sampingan untuk mendapatkan beberapa cryptocurrency, tetapi ia juga berfungsi untuk mengekalkan dan menjaga keselamatan blockchain.

Dengan jangka hayat industri dan cara kira yang tidak dikenali, melombong Bitcoin mungkin kelihatan sukar. Tetapi dengan sedikit pengetahuan asas, anda akan terkejut dengan seberapa cepat anda akan dapat memahaminya.

Pada saat anda menamatkan panduan mesra novis dengan bahasa mudah ini, anda semestinya mempunyai pemahaman yang baik tentang bagaimanakah perlombongan Bitcoin berfungsi dan apakah yang dilakukannya.

Penafian: Maklumat ini tidak boleh ditafsirkan sebagai tanda sokongan kepada cryptocurrency atau mana-mana penyedia perkhidmatan, perkhidmatan atau penawaran berkaitan. Ini juga bukan cadangan untuk menjalankan jual beli.

Apakah itu perlombongan Bitcoin?

Transaksi-transaksi Bitcoin diproses pada blockchain. Seperti namanya, ia seperti rantaian blok-blok, di mana blok yang terbaru bergabung dengan yang sebelumnya.

Apabila seseorang menghantar transaksi Bitcoin, ia akan dimasukkan ke dalam blok yang ada seterusnya.

Blok-blok ini dibuat setiap 10 minit secara purata. Sehingga April 2021, terdapat lebih 677,000 blok-blok dalam sejarah Bitcoin.

Blok-blok ini dibuat oleh pelombong Bitcoin, dan setiap kali mereka membuatnya, mereka diberi hadiah dengan Bitcoin baru (ganjarannya menjadi 6.25 Bitcoin setiap blok pada 11 Mei 2020), dan mereka juga dapat menyimpan semua caj transaksi-transaksi dari semua transaksi-transaksi di blok.

Tetapi hanya akan ada satu pelombong yang dapat membuat setiap blok, jadi ia sentiasa berlumba-lumba untuk membuat yang berikutnya dan memperoleh ganjaran.

Bagaimanakah blok-blok Bitcoin dibuat?

Pelombong-pelombong Bitcoin membuat blok-blok baru dengan menjadi yang pertama menyelesaikan cabaran matematik.

Cabarannya adalah untuk membuat kombinasi nombor-nombor dan huruf-huruf yang sesuai dengan menggunakan formula matematik yang sama berulang kali ke dalam input yang berbeza.

Rumus matematik dipanggil SHA-256 (Secure Hashing Algorithm 256). Cara kerjanya adalah dengan memberikannya input, dan akan mengubahnya menjadi rentetan angka-angka dan huruf-huruf yang panjang disebut “hash”.

Sebagai contoh, apabila kita menggunakan alat atas talian yang mudah untuk memasukkan kata “bitcoin” dan menjalankannya melalui formula SHA-256, dalam proses yang disebut hashing, kita mendapat hash berikut: 6b88c087247aa2f07ee1c5956b8e1a9f4c7f892a70e324f1bb3d161e05ca107b

Terdapat tiga perkara-perkara yang sangat menarik mengenai proses ini.

  1. Input yang sama akan selalu menghasilkan output yang sama. Cuba hash “bitcoin” sendiri dengan alat dalam talian, dan anda akan mendapat hasil yang sama seperti di atas
  2. Satu-satunya cara untuk mendapatkan hash yang sama adalah dengan input yang sama. Peluang dua input berbeza menghasilkan hash yang sama hampir tidak dapat difahami kecil.
  3. Tidak ada kaedah terkini untuk membalikkan hash SHA-256 untuk mengetahui apakah inputnya.

Pelombong Bitcoin sentiasa menjalankan input yang berbeza melalui algoritma SHA-256. Input ini adalah gabungan maklumat dari setiap blok sebelumnya, dan “nonce” yang merupakan bilangan yang ditambahkan oleh pelombong pada setiap input untuk memastikan mereka dapat hasil yang berbeza pada setiap kali.

Sehingga April 2021, semua gabungan pelombong Bitcoin menjalankan sekitar 166 quintillion input sesaat melalui algoritma SHA-256.

Semua pelombong sedang mencari hash yang akan menang. Apabila pelombong telah melombong satu blok, mereka akan jumpa pemenang. Mereka mengumumkannya kepada semua pelombong yang lain, kemudian semua orang akan mengubah input mereka dan mula mencari hash kemenangan seterusnya.

Apa yang menjadikan memenangkan sesuatu hash?

Hash yang akan menang adalah yang di bawah jumlah tertentu, yang kebanyakannya ditentukan oleh seberapa banyak angka sifar pada permulaannya. Pada masa penulisan, hash yang menang adalah yang bermula dengan sekurang-kurangnya lapan belas angka sifar.

Contohnya, inilah hash blok yang dilombong pada 1 April 2021: 00000000000000000008851f0412bb91dcad489fd4e2e964806cd4d780b144ad

Seperti yang anda bayangkan, kemungkinan hashing sesuatu, dan hash secara rawak bermula dengan sembilan belas sifar, sangat rendah.

Dan itulah tujuannya. Pelombong Bitcoin mempunyai input per kuilion (trilion trilion) input setiap saat, jadi untuk mengelakkan blok keluar terlalu cepat, anda harus menjadikannya sukar untuk mencari blok kemenangan.

Semakin banyak hash yang dilakukan, semakin sukar untuk mencari blok kemenangan (lebih banyak sifar diperlukan pada permulaan hash). Sebaliknya, apabila tiada hashing yang dilakukan, semakin mudah untuk mencari blok pemenang (diperlukan lebih sedikit angka nol pada permulaan hash).

Rangkaian Bitcoin secara automatik melakukan penyesuaian ini pada setiap dua minggu, meninjau kesukaran perlombongan dengan tujuan memastikan bahawa blok baru dijumpai setiap 10 minit secara purata.

Teknik perlombongan ini, berdasarkan hashing banyak input untuk mencari output yang sesuai, disebut “bukti kerja”.

Banyak cryptocurrency yang berbeza menggunakan bukti perlombongan kerja, dan dalam semua kes, bukti perlombongan kerja menggunakan prinsip input hashing yang serupa, tetapi Bitcoin adalah salah satu daripada sedikit cryptocurrency yang menggunakan SHA-256.

Cara melombong Bitcoin

​​Melombong Bitcoin adalah mudah, setelah anda mempunyai bahan-bahan yang diperlukan. Bahagian yang sukar adalah mengoptimumkannya, dan menjadikannya menguntungkan.

Langkah-langkah yang terlibat adalah:

  1. Dapatkan hardware melombong Bitcoin anda
  2. Muat turun software melombong Bitcoin pilihan anda
  3. Pilih dan sertai kumpulan perlombongan Bitcoin
  4. Mula melombong

Apakah gunanya perlombongan Bitcoin?

Dengan sendirinya, tindakan memasukkan triliunan input, untuk mencari jenis hash tertentu, tidak mencapai tujuannya.

Tetapi dalam kes Bitcoin, itu adalah masa, wang, dan usaha yang dibelanjakan untuk tujuan yang penting. Walaupun peralatan khas dapat memasukkan hash dengan sangat cepat, dan terdapat cara untuk mengoptimumkan proses melombong, tiada cara untuk “menipu”, dan tiada cara untuk mencari hash yang menang tanpa melalui proses hashing yang sebenarnya.

Inilah cara perlombongan melindungi rangkaian. Ia berfungsi sebagai sumber nyata yang tidak dapat dipalsukan atau ditipu, tetapi masih dapat dihantar melalui rangkaian.

Tindakan melombong dapat menjatuhkan blockchain Bitcoin, dan Bitcoin itu sendiri, dengan sifat-sifat yang sama.

Berapa banyak wang yang dapat dihasilkan oleh pelombong Bitcoin?

Pada April 2021, pada waktu penulisan, setiap blok yang dilombong memberikan 6.25 Bitcoin kepada pelombong, bernilai sekitar AS $ 367,237 berdasarkan harga AS $ 58,758 per Bitcoin. Mereka juga dapat memastikan caj transaksi dihantar pada blok tersebut, tetapi nilai ini selalunya tidak signifikan di samping ganjaran blok utama.

Mana-mana pelombong yang masukan hash paling banyak sesaat berkemungkinan besar akan menemui pemenang terlebih dahulu. Sebaliknya, pelombong dengan kadar hash yang rendah tidak akan dapat menemui pemenang, dan itu hanyalah seperti bermain loteri.

Untuk terus berdaya saing di antara persaingan-persaingan yang tinggi, pelombong-pelombong akan menggabungkan kadar hash mereka di dalam kolam perlombongan, untuk meningkatkan memberi peluang mereka untuk menang dengan lebih kerap. Apabila terdapat seseorang di dalam kolam perlombongan yang menang, mereka akan berkongsi keuntungan yang berkadaran dengan jumlah hash yang mereka sumbangkan ke dalam kolam tersebut.

​​Kumpulan utama perlombongan Bitcoin pada masa penulisan, bersama dengan bahagian mereka dari jumlah kadar hash Bitcoin, ditunjukkan di bawah.

Bitcoin Mining Pool Pie Graph

Sumber

​​Setiap kumpulan perlombongan berbeza, dan mempunyai terma-terma dan perkongsian keuntungan yang berbeza-beza untuk pengguna-pengguna.

Adakah perlombongan Bitcoin menguntungkan?

Sama ada perlombongan Bitcoin menguntungkan adalah bergantung kepada keadaan, tetapi bagi kebanyakan orang jawapannya adalah tidak.

Kos elektrik yang digunakan, dan jumlah kadar hash dalam rangkaian yang terus meningkat, memastikan bahawa kebanyakan orang akan kehilangan wang ketika berusaha melombong Bitcoin.

Untuk melombong Bitcoin dengan menguntungkan, kebiasanya anda perlu mempunyai modal yang cukup untuk menubuhkan operasi perlombongan kos rendah yang besar yang dapat memanfaatkan skala ekonomi, dan mempunyai akses kepada elektrik yang di borong murah.

Walaupun begitu, keuntungan perlombongan bergantung dengan kenaikan harga Bitcoin, dan mengikuti perkembangan peralatan terkini.

Oleh kerana kos permulaan yang besar, dan hakikat bahawa keuntungan perlombongan Bitcoin bergantung pada kenaikan harga Bitcoin pada masa akan datang, ia akan lebih menjimatkan bagi kebanyakan orang yang hanya hendak membeli Bitcoin daripada cuba melombongnya.

Cara membeli Bitcoin

Soalan-soalan lazim

Penafian: Cryptocurrency adalah bersifat spekulatif, kompleks dan melibatkan risiko yang besar - ia sangat mudah berubah dan sensitif terhadap aktiviti sekunder. Prestasinya tidak dapat diramalkan dan prestasi masa lalu tidak dapat menjamin prestasi masa hadapan. Pertimbangan keadaan bergantung pada diri anda sendiri, dan dapatkan nasihat sendiri, sebelum bergantung kepada maklumat ini. Anda juga harus mengesahkan sifat produk atau perkhidmatan apa pun (termasuk status undang-undang dan keperluan peraturan yang relevan) dan berunding dengan laman web Pengawal selia yang relevan sebelum membuat keputusan. Finder, atau pengarang, mungkin mempunyai pegangan dalam cryptocurrency yang dibincangkan.

More guides on Finder

  • Bagaimanakah cara membeli Bitcoin di Malaysia

    Bitcoin telah mencapai tahap tertinggi baru-baru ini. Teringin untuk melabur dalam Bitcoin tetapi tidak tahu hendak bermula dari mana? Ikuti panduan langkah demi langkah kami yang mudah.

  • Bagaimanakah cara untuk menjual Bitcoin

    Ingin menjual Bitcoin kepada Ringgit Malaysia (RM) atau cryptocurrency tetapi tidak tahu bagaimana caranya? Ketahui dengan lebih lanjut apa yang anda harus lakukan melalui panduan lengkap ini.

Ask an Expert

You are about to post a question on finder.com:

  • Do not enter personal information (eg. surname, phone number, bank details) as your question will be made public
  • finder.com is a financial comparison and information service, not a bank or product provider
  • We cannot provide you with personal advice or recommendations
  • Your answer might already be waiting – check previous questions below to see if yours has already been asked

Finder.com provides guides and information on a range of products and services. Because our content is not financial advice, we suggest talking with a professional before you make any decision.

By submitting your comment or question, you agree to our Privacy Policy and Terms.

Questions and responses on finder.com are not provided, paid for or otherwise endorsed by any bank or brand. These banks and brands are not responsible for ensuring that comments are answered or accurate.
Go to site